A Belügyminisztérium, az Országos Rendőr-főkapitányság, valamint a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatala igen nagy célt tűzött ki – eleget kell tenni az Európai Unió törekvéseinek, ami azt jelenti, hogy 2010-hez képest 2020-ra a közúti balesetek halálos áldozatainak száma a felére csökkenjen, 2050-ig pedig a nullához közelítsen. A megoldást a VÉDA hálózatban látják.
Mire jó a VÉDA?
Számos olyan szabály van, amelyet sok autós gondolkodás nélkül figyelmen kívül hagy. Ilyen például a maximálisan megengedett sebesség átlépése, vagy a követési távolság be nem tartása, de hosszasan sorolhatnánk a sort. Noha ezeket a szabályozásokat nem lehet megszegni, mégis rengetegen megszegik, ebből kifolyólag nagyon sok a személyi sérüléssel járó közlekedési baleset Magyarországon, és sajnos nem példátlan, hogy halálos végkimenetele lesz egy-egy balesetnek.
Ha ezeket meg kívánjuk állítani, vagy legalábbis a személyi sérülésbe vagy halálba torkolló balesetek számát jelentősen szeretnénk csökkenteni, akkor egy sokkal precízebb és szigorúbb biztonsági rendszert kell előállítani, amely nagy számban tudja keresni a szabályokat be nem tartó autósokat. Ezen indíttatásból állított szolgálatba egy közúti intelligens hálózatot – a VÉDA rendszert a Belügyminisztérium, az Országos Rendőr-főkapitányság, valamint a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatala, közösen.
Hogyan működik?
A fejlesztés keretében a 2015/2016-os évre építették ki a VÉDA hálózatát, amely azóta is folyamatos fejlesztés alatt áll, és amely rendszer egész Európában egyedülálló.
Vannak fix közlekedési ellenőrző pontok, amelyek leginkább az autópályákon, gyorsforgalmi hálózatokon és főútvonal hálózatokon jellemzőek. Ezzel szemben a változtatható helyű Komplex Közlekedési Ellenőrző Pontot a rendőrök akárhol felállíthatják, ahol figyelemmel kívánják kísérni az autósok közlekedését.
Működése roppant egyszerű. A VÉDA rendszerhez kamerák tartoznak, amelyek rögzítik a szabálytalanságot, és képi felvétellel beazonosítják a gépjárművet, és annak üzembentartóját. Amikor a dokumentált felvételeket ellenőrzik, és elemzésre kerül a vélelmezett szabályszegés, akkor amennyiben mindent kétséget kizáróan alátámasztásra kerül a szabályszegés ténye, akkor az ügyintéző segítségével véglegesítik a döntést. Ezután a rendszer automatikusan elkészíti a kiszabott bírságról szóló határozatot, valamint a csekket.
A VÉDA rendszer fix telepítésű és változtatható helyű kamerái elsősorban a megengedett sebesség átlépését, a vasúti átjárón való áthaladást, a járműforgalom irányítására szolgáló fényjelző készülékek jelzéseit, a leállósáv igénybevételét, a behatási tilalmat és a haladási irányra vonatkozó előírások betartását ellenőrzik.
Noha a VÉDA Közúti Intelligens Kamerahálózat rendszere nem rég került bevezetésre, és az autósok pénztárcáját némiképpen vékonyabbá tette a sok szabálytalankodás miatt, máris bizonyítható, hogy alkalmazásuk igen eredményes.