A személyi sérüléssel járó közlekedési balesetek jelentős hányada a közlekedési szabályok be nem tartása és a megengedett sebességhatárok átlépése miatt következik be.
Ezért ezek ellenőrzése kulcsfontosságú a közúti halálesetek és sérülések számának csökkentése terén.
A Belügyminisztérium, az Országos Rendőr-főkapitányság és a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatala (KEK KH) közösen a közúti intelligens kamerahálózat telepítését valósítja meg – ez a VÉDA projekt.
A fejlesztés keretében a rendőrség egy új, Európában is egyedülálló, preventív rendszert épített ki 2015/16-ban, melyek fejlesztése folyamatos.
A fix telepítésű és a változtatható helyű kamerák elsősorban a megengedett legnagyobb sebességre, a vasúti átjárón való áthaladásra, a járműforgalom irányítására szolgáló fényjelző készülék jelzéseire, a leállósáv igénybevételére, a behajtási tilalomra és a kötelező haladási irányra vonatkozó előírások megszegését figyelik és szabálytalanság esetén rögzítik.
A VÉDA rendszer visszatartó ereje
A fix közlekedési ellenőrző pontok autópályákon, gyorsforgalmi- és főútvonal hálózaton rögzítik az autósok szabálytalanságait. A változtatható helyű Komplex Közlekedési Ellenörző Pontot pedig bárhol felállíthatják a rendőrök, ahol ellenőrizni szeretnék az autósok szabálykövetését.
A VÉDA rendszerhez tartozó kamerák rögzítik a szabályszegéseket, képi felvétel segítségével pedig azonosítják a gépjárművet, illetve annak üzembentartóját.
A vélelmezett szabályszegést dokumentáló felvételeket elemzik és amennyiben az így rendelkezésre álló információk kétséget kizáróan alátámasztják a szabályszegés elkövetését, az ügyintéző felügyelete mellett a döntéshozatal automatizált módon megtörténik.
A kiszabott bírságról szóló határozatot és a csekket a rendszer automatikusan elkészíti.
Védelem a közlekedésben résztvevőknek
Bár a notórius szabálytalankodók nem örülnek a kiépített kamerarendszernek, bizonyíthatóan eredményes az alkalmazásuk.
A VÉDA Közúti Intelligens Kamerahálózat telepítésével a Európai Uniós célkitűzéseknek megfelelően el kell érni, hogy 2010-hez képest a közúti közlekedési balesetek halálos áldozatainak száma 2020-ig a felére csökkenjen, 2050-ig a nullához közelítsen.